Buitenland, huwelijksreis, Natuur

Onze reis door IJsland: dag 13 t/m 15

Alleen maar genieten geblazen op IJsland! De stille ruige natuur is ondertussen helemaal ons ding geworden. Na het oosten en zuiden van het eiland te hebben ontdekt, reizen we af naar het westen. Als je denkt dat de natuur bijna niet mooier kan…

Dag 13: veelzijdigheid ten top

We werden wakker in Grundafjordur. Maar na een heerlijke nachtrust keken we naar buiten en wilden we eigenlijk meteen weer verder slapen. Het was erg grauw en regenachtig weer. Maar binnen blijven is geen optie: inpakken, uitchecken en de weg weer op. Hopelijk viel het sombere weer mee. We hadden nog een paar mooie plekken te bezoeken voordat we ’s middags verder zouden reizen naar de Westfjorden.

Langs diverse broedgebieden met heel veel Noordse sterns, kwamen we bij een hele leuke kleine baai met geel (!) zand. Het voordeel van wat slechter weer: je bent helemaal alleen! Wauw wat een hemels plekje, zelfs in de regen! En een stukje verderop was weer een ruig stuk strand met zwarte rotsen en grote kliffen. Heel anders, maar ook al zo mooi. En ondertussen wisten we: dit is IJsland. Gewoon genieten!

Na nog een kort bezoek aan een krater en een waterval, reden we door naar de ferry in Skykkisholmur. We staken met een kleine ferry de brede baai over naar de Westfjorden. Eenmaal aan de overkant keken we daar ook weer onze ogen uit! Aangekomen in ons luxe hotel, ook heerlijk voor de verandering, konden we meteen aanschuiven in het restaurant. Even tijd om heerlijk van de culinaire wereld van IJsland te genieten. En daarna met uitzicht op het fjord heerlijk in slaap vallen.

Dag 14: de wilde Westfjorden

Een nieuwe dag in de Westfjorden. We waren weer een beetje bijgekomen, na een heerlijk nacht in onze superior room in het hotel. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt, waren we klaar voor onze volgende trip: Latrabjarg. We hadden ons voorbereid op veel gravelwegen, want de Westfjorden liggen vrij afgelegen en we begrepen dat lang niet alle wegen zijn geasfalteerd.

Tussen de wolken en mist door, leek de route prachtig, maar eenmaal aangekomen bij de kliffen waar duizenden papegaaiduikers zouden moeten zitten, was het erg nat. Alle nesten leken leeg… hadden wij weer! Na ruim een uur zoeken, wilden we bijna de moed opgeven, maar ineens zagen we een koppeltje zitten! En nog dichtbij ook! Zo was het afleggen van 40 km. gravelweg gelukkig niet voor niets geweest.

Tijd om weer door te rijden. De auto was al behoorlijk vies van de modder en gravel, en mijn man begon een beetje te wennen aan de slechte wegen. Tot we bij een stuk kwamen waar ook nog werkzaamheden waren. Dit kon je geen weg meer noemen! Alleen maar stenen en kuilen, en door de dichte mist en bewolking, kon je de weg ook nog amper zien. Misschien maar goed dat we die hele steile afgrond naast ons niet zagen? Erg eng! Maar ja, we moesten door.

Gelukkig werd de weg uiteindelijk iets beter en kwamen we aan bij Dynjandi. Op de strak geasfalteerde parkeerplaats konden we dit gebied aanschouwen. Wat een plaatje! En wat een geweldige watervallen! Dit deed ons die vreselijk afgelegde route snel weer vergeten.

Eind van de dag werd eindelijk de bewolking minder en konden we de schoonheid van de fjorden goed bekijken! En wauw, hier waren we voor gekomen. We voelden ons minuscuul klein tussen al die hoge fjorden, maar wat genoten we hier van. Onze eindbestemming voor deze dag was Isafjordur. Een stad in een super mooie baai. Daar konden we onze auto wassen, eten en weer lekker slapen.

Dag 15: autoroutes die je versteld doen staan

Helaas gingen we vandaag alweer de Westfjorden verlaten. Er stond een lange autorit in de planning, want we moesten heel wat fjorden door. Maar het was gelukkig prachtig weer en we genoten van elke kilometer landschap waar we langsreden. We werden helemaal verliefd op de vergezichten en ruige landschappen. Grote bergen zover je kon kijken, met of zonder sneeuw, en om elke hoek reden we weer onder- of bovenlangs een prachtige fjord, kust, vallei of baai. Op een gegeven moment bleven we stoppen… Elke honderd meter wilden we in ons opnemen.

Uiteindelijk verlieten we de Westfjorden en reden we richting het Noorden van IJsland. We kwamen weer op ringweg nr. 1 terecht. De drukte van auto’s nam gelijk weer toe, maar ons hutje was weer heerlijk knus en rustgevend. Over een week zouden we alweer naar Nederland rijden, dus we genoten nog even flink van de laatste paar dagen.

Wil je weten hoe onze reis verder verliep? Lees het vervolg binnenkort op mijn blog!
Of lees de andere dagen terug op deze pagina.